Ne/česká kvalita českých potravin

Penny Market klame označením „Česká kvalita“

I přes opakovaná upozornění našli kontroloři SZPI 22. února v Penny Marketu opět další zboží
neoprávněně označené jako „Česká kvalita“, informoval mluvčí SZPI Michal Spáčil. „Zboží označené
v prodejnách etiketou s nápisem Česká kvalita a vlajkou ČR má v některých případech původ
mimo ČR. Ve spotřebitelích je tak vyvolán mylný dojem, že si kupují potravinu vyrobenou v ČR,“
sdělil Spáčil ČTK.
Označení výrobků českou vlaječkou nebo štítkem s nápisem „Česká kvalita“ uvedl Penny Market
v rámci své kampaně „Nakupujte hezky česky“.
Kampaň využívá zájmu spotřebitelů o nákup českých výrobků. Zájem o české výrobky potvrdil
například průzkum Ministerstva zemědělství zveřejněný 13. února, ze kterého vyplývá, že 70 % spotřebitelů
je přesvědčeno, že potraviny vyrobené v ČR jsou kvalitní. Inspektoři SZPI upozornili Penny
Market na nesprávné označení výrobků již 10. února.
Avšak 15. února SZPI informovala, že opatření, která Penny Marketu uložili, řetězec nesplnil
a klamavě označené potraviny nepřeznačil. Ke stejnému závěru došla SZPI i po další kontrole.
„SZPI považuje tento přístup za flagrantní porušení potravinového práva a správní řízení o uložení
pokuty bude zahájeno nejen za klamání spotřebitele, ale i za nesplnění opatření, které bylo řetězci
uloženo,“ doplnil Spáčil.
Inspekce původně našla tři druhy neoprávněně označených potravin, při následných kontrolách
jich však bylo více. Penny Market používá i další reklamní slogany poukazující na původ potravin
jako „Nakupujte hezky česky“, „od českých farmářů“, „široká nabídka regionálních značek“ atd.
Pod značkou „od českých pekařů“ si zákazníci mohli v prodejně koupit selský chléb původem
z Německa, visačka „od českých řezníků“ označovala německé salámy. Špatně označené byly
i další potraviny, například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska.
Penny Market se k celé kauze vyjádřil takto: „Během uplynulých dnů bylo v síti Penny Market
provedeno přes 240 kontrol, v nichž SZPI uvedla označení 17 výrobků za klamavé. Penny Market
s tímto výkladem nesouhlasí, se SZPI intenzivně jedná (dnes proběhne další schůzka) a znovu se
snaží vysvětlit, že od počátku vnímá českou kvalitu i ve smyslu české receptury a know-how. Typicky
Sunar se sice vyrábí ve Velké Británii, ale podle české receptury a výhradně pro českého
spotřebitele¨, a proto do kategorie česká kvalita jednoznačně patří, totéž je případ Mochovské
zeleniny, která je připravována podle tradičních českých receptur, ačkoli se vyrábí v Rakousku, a
je dodávána pouze do ČR. Přesto i tyto výrobky Penny Market dále neoznačuje. V některých příkladech
však byly výrobky označeny nesprávně – například víno z Mikulova, za což se Penny
Market omlouvá, vzhledem k šíři sortimentu a počtu prodejen však nejde o záměrnou či úmyslnou
chybu. V reakci na to Penny Market posílil denní kontroly označení výrobků a snaží se chybám
maximálně předcházet,“ tlumočil stanovisko řetězce v tiskovém prohlášení David Kolář, vedoucí
oddělení marketingu a komunikace Penny Marketu.
Zdroj: elektronický newsletter měsíčníku Regal8/12 ze dne 28/2/2012

| 28. 2. 2012 | Blanka